• 25/09/2022 23:11

Greece IT

Καθημερινές ειδήσεις από όλο τον κόσμο

Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Μια Ανθεκτική Ελληνική Οικονομία – Τέσσερις βασικοί κίνδυνοι

ByGreeceit.gr

Σεπ 22, 2022
Ελάτε στο Viber

Η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού προς τη Βουλή για το δεύτερο τρίμηνο του 2022 αναφέρει τέσσερις βασικούς κινδύνους που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ελληνική οικονομία μεσοπρόθεσμα.

Οι συντάκτες της έκθεσης επικεντρώνονται στην ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας, με το ΑΕΠ να καταγράφει ετήσια αύξηση 7,7% το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, με την ελληνική οικονομία να δείχνει ανθεκτικότητα στην αναταραχή του ενεργειακού κόστους και στον πόλεμο. Ουκρανία. Παράλληλα αναφέρουν ότι ενώ το ποσοστό ανεργίας φαίνεται να έχει μειωθεί σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (12,6% τον Ιούλιο), η απασχόληση αυξήθηκε κατά 3,3% την ίδια περίοδο.

Η δημοσιονομική ανάπτυξη παρουσίασε αξιοσημείωτη βελτίωση σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο, καταγράφοντας ένα ελαφρύ υποκείμενο πλεόνασμα τον Ιούλιο, ανέφεραν. Η βελτίωση θα προέλθει κυρίως από τα έσοδα υψηλού πληθωρισμού, ιδίως από φορολογική πλευρά.

Ο πληθωρισμός, ο οποίος έφτασε στο 11,2% τον Αύγουστο (ενιαίος δείκτης) και το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο διευρύνθηκε στο 10,8% το δεύτερο τρίμηνο, δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, σύμφωνα με έκθεση που υπέβαλε στο Κογκρέσο το Γραφείο Κρατικού Προϋπολογισμού. , έναντι 7,4 δισ. ευρώ πέρυσι.

“Παρά την αυξημένη αβεβαιότητα λόγω της ενεργειακής κρίσης, τα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη παρουσιάζουν μια σχετικά θετική εικόνα βραχυπρόθεσμα. Υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι”, τονίζει η έκθεση.

Αναφορικά με τους κινδύνους που απειλούν την ελληνική οικονομία, η έκθεση αναφέρει:

Το πρώτο από αυτά οφείλεται στον πληθωρισμό, ο οποίος, παρά τη θετική δημοσιονομική του επίδραση, είναι η κύρια αιτία της διάβρωσης των πραγματικών εισοδημάτων, ιδίως εκείνων όπου η ονομαστική ανάπτυξη δεν αντιστοιχεί στον πληθωρισμό. Πρόκειται ουσιαστικά για μισθούς, συντάξεις και επιχειρηματικό εισόδημα σε κλάδους που δεν μπορούν να τιμολογηθούν σε κοινά επίπεδα. Αυτή η συνθήκη δημιουργεί ένα δίλημμα πολιτικής σχετικά με την αύξηση των ονομαστικών εισοδημάτων για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων τιμών. Αφενός, οι γενικευμένες αυξήσεις στους μισθούς (πέρα από τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού) θα ανατροφοδοτήσουν τις πληθωριστικές πιέσεις, αλλά αφετέρου η απουσία τους περιορίζει σοβαρά την αγοραστική δύναμη των μισθωτών. απώλεια εισοδήματος, ειδικά για τους χαμηλόμισθους εργαζόμενους, αποφεύγοντας παράλληλα την πληθωριστική ανατροφοδότηση και την απώλεια ανταγωνιστικότητας.

Ο δεύτερος κίνδυνος είναι η αντίδραση της κεντρικής τράπεζας στον υψηλό πληθωρισμό. Εν τω μεταξύ, η ΕΚΤ, μαζί με άλλες κεντρικές τράπεζες σε άλλες προηγμένες οικονομίες, προχώρησαν πρόσφατα σε αύξηση των βασικών επιτοκίων για δεύτερη φορά, καθώς τα κράτη μέλη της ΕΕ δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει σε μια συντονισμένη στρατηγική για την αντιμετώπιση του αυξανόμενου ενεργειακού κόστους. Μια αντιστροφή της νομισματικής πολιτικής μετά από μια παρατεταμένη περίοδο χαμηλών επιτοκίων αναμένεται να έχει αρνητικό αντίκτυπο σε όλες τις οικονομίες της ευρωζώνης, επιβραδύνοντας την ανάπτυξη. Ο αντίκτυπος θα είναι ιδιαίτερα αρνητικός σε χώρες με υψηλό δημόσιο και ιδιωτικό χρέος, όπως η Ελλάδα, η οποία ιστορικά ευνοείται σχετικά από υψηλό πληθωρισμό, παρά την πρωτοβουλία της ΕΚΤ μέσω του μέσου προστασίας μετάδοσης (TPI) της νομισματικής πολιτικής. Οι κύριες ανησυχίες σχετίζονται με τον αντίκτυπο της αύξησης των επιτοκίων στη δυναμική του δημόσιου χρέους και στο επίπεδο των υποκείμενων πλεονασμάτων που δικαιολογούν τη βιωσιμότητά του. Όπως είναι γνωστό, το επίπεδο του πρωτογενούς πλεονάσματος έχει θετικό αντίκτυπο στα τρέχοντα επίπεδα χρέους και επιτόκια και αρνητικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη και τον πληθωρισμό. Εάν οι υποθέσεις της Ανάλυσης Βιωσιμότητας Χρέους (DSA) είναι τέτοιες που χρειαζόμαστε υψηλότερο μακροπρόθεσμο υποκείμενο πλεόνασμα, πρέπει να επαναβαθμονομήσουμε τη δημοσιονομική μας στρατηγική.

Ένας τρίτος κίνδυνος σχετίζεται με την οικονομική αβεβαιότητα λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και της κλιμακούμενης ενεργειακής κρίσης, αποτρέποντας εγχώριους και ξένους καταναλωτές και επενδυτικές αποφάσεις και επιβραδύνοντας την ανοδική κίνηση της οικονομίας. τα επόμενα τρίμηνα. Στο ίδιο πλαίσιο, μια πιθανή ταχύτερη επιβράδυνση των οικονομιών των μεγάλων εμπορικών εταίρων θα έχει αναμφίβολα αρνητικό αντίκτυπο στο εμπόριο και στο εισόδημα από ταξίδια.

Τέλος, ο τέταρτος κίνδυνος είναι πολιτικός και σχετίζεται με την πιθανή δυσκολία σχηματισμού κυβέρνησης στις επόμενες εκλογές. Η πιθανή πολιτική αστάθεια θα μπορούσε να αυξήσει την αβεβαιότητα σχετικά με την κατεύθυνση της οικονομικής πολιτικής και να αποθαρρύνει τη δημοσιονομική ευθύνη εκατέρωθεν. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να επιτευχθεί μια ελάχιστη συναίνεση για τον βασικό άξονα της δημοσιονομικής πολιτικής, ώστε να μην υπάρχει αμφιβολία για τη διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας πριν και μετά τις εκλογές. Σε μια δημοκρατική κοινωνία, η επιλογή των ψηφοφόρων είναι κυρίαρχη και δεν μπορεί να περιοριστεί. Οι πολιτικές επιλογές, ωστόσο, παράγουν οικονομικές συνέπειες που εξαρτώνται όχι μόνο από τη βούληση των ψηφοφόρων, αλλά και από τις συνθήκες και τους μηχανισμούς του οικονομικού περιβάλλοντος που βοηθούν να ληφθούν υπόψη.

Πηγή: magnesianews.gr