Η διαχείριση του προϋπολογισμού των νοικοκυριών είναι πλέον μείζον ζήτημα για τα περισσότερα ελληνικά νοικοκυριά. Οι πληθωριστικές πιέσεις και η ενεργειακή κρίση αλλάζουν το καλάθι των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ως καταναλωτές μετατοπίζουμε τις προτεραιότητές μας, μειώνουμε το κόστος, ψωνίζουμε με βασικό κριτήριο την τιμή και αναζητούμε προσφορές και εκπτώσεις.
Σύμφωνα με την τελευταία κυλιόμενη έρευνα 1.000 καταναλωτών που διεξήχθη από το Ινστιτούτο Καταναλωτικών Προϊόντων (ΙΕΛΚΑ) από τις 29 Αυγούστου έως τις 2 Σεπτεμβρίου 2022, το 67% των παντοπωλείων και των προϊόντων σούπερ μάρκετ γενικά Λέει ότι έχει περικόψει συνολικά τις αγορές. Η τιμή, από την άλλη, είναι το βασικό κριτήριο για την αγορά τροφίμων (62% των ερωτηθέντων). Ακόμη και οι αγορές που κάνουν είναι χαμηλής αξίας, με το 84% των ερωτηθέντων να λέει ότι θα αναζητούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις και το 75% να δηλώνει ότι θα επέλεγε φθηνότερα προϊόντα. Οι μεγαλύτερες περικοπές δαπανών γίνονται σε προσωπικά είδη, ρούχα και είδη σπιτιού. Συγκεκριμένα, το 83% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ανέβαλε την αγορά προσωπικών ειδών, ρούχων και ειδών σπιτιού. Συγκεκριμένα, το 63% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι πρόσφατα μείωσε την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ το 44% αποφεύγει τις αγορές για να εξοικονομήσει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Σε ένα νέο περιβάλλον που αναδύεται, οι αυξανόμενες τιμές των τροφίμων, καθώς και τα αυξανόμενα κόστη ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων, επηρεάζουν σοβαρά το διαθέσιμο εισόδημα, αναγκάζοντας τα νοικοκυριά να περικόψουν τις δαπάνες τους. Τι γίνεται όμως με τις οικογένειες με παιδιά; Πώς ανταποκρίνονται οι γονείς καταναλωτές στην πίεση και προσαρμόζουν την αγοραστική τους συμπεριφορά για να εξασφαλίσουν ότι ικανοποιούνται οι βασικές ανάγκες των παιδιών τους;
Επικεντρώθηκε στις ανάγκες των παιδιών
Ο Χάρης Λαλάτσης, ιδρυτής της Ierax Analytix, εξήγησε σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων: Οι γονείς μείωσαν το κόστος από τους δικούς τους προϋπολογισμούς, αλλά ο πρώτος στόχος ήταν να μην επηρεάσουν τα παιδιά τους στη διαδικασία».
Μια εθνική έρευνα σε 570 νοικοκυριά με παιδιά κάτω των 17 ετών, που διεξήχθη από το Ierax Analytics στις 24-28 Σεπτεμβρίου 2022, διερευνά εάν αυτό εξακολουθεί να ισχύει λόγω αυξημένης ακρίβειας και τιμών. Όταν ρωτήθηκαν σε ποιους τομείς θα περικόψουν τις δαπάνες των παιδιών τους, σχεδόν τα δύο τρίτα απάντησαν ότι θα περικόψουν τα ρούχα/παπούτσια, τα σνακ/φαγητό έξω και τα παιχνίδια/χόμπι. Από την άλλη, θα αυξήσουν κυρίως τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών (19%), τα ενισχυτικά (9%) και τις αθλητικές δραστηριότητες (8%).
Οι οικογένειες που συμμετείχαν στην έρευνα κλήθηκαν να υποδείξουν ποιο ποσοστό του ετήσιου οικογενειακού τους εισοδήματος αφιέρωσαν στις ανάγκες των παιδιών τους. Το 9% είπε ότι θα έδινε έως και 10%, το 46% είπε ότι θα έδινε το 11% στο 25%, το 39% είπε ότι θα έδινε το 26% στο 50% και το 7% θα έδινε περισσότερο από το ήμισυ του ετήσιου εισοδήματος ενός παιδιού.
Αυξημένο άγχος των γονέων
Το 82% είναι απαισιόδοξο και το 18% αισιόδοξο για την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του τους επόμενους πέντε μήνες. Μάλιστα, το 98% των ατόμων με τρία ή περισσότερα ανήλικα παιδιά είναι απαισιόδοξοι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ierax Analytix διερεύνησε εάν οι γονείς έχουν αρχίσει να αποταμιεύουν για τις μελλοντικές ανάγκες των παιδιών τους. Σχεδόν οι μισοί απάντησαν αρνητικά, με την υγεία και την έρευνα των παιδιών να είναι οι κύριες μελλοντικές ανάγκες των υπολοίπων ερωτηθέντων.
“Τα παιδιά είναι πάντα ο φάρος ελπίδας για κάθε οικογένεια. Αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο κάνουμε το καλύτερο δυνατό και οι γονείς είναι έτοιμοι να θυσιάσουν τα πάντα για τα παιδιά τους. Η δύσκολη κατάσταση που περνάει επηρεάζει και τα νοικοκυριά από την πλευρά των παιδιών.” είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Λαλάτσης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα πρώτα «κομμένα θύματα» είναι τα ρούχα/παπούτσια, το φαγητό έξω/σνακ και τα παιχνίδια/χόμπι. Και οι τρεις κατηγορίες παρουσιάζουν λιγότερες αλλαγές σώματος για παιδιά 13-17 ετών, αλλά είναι πιο δυνατές γιατί μπορούν να κοινωνικοποιηθούν καλύτερα χωρίς παιχνίδια.
Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι γονείς επενδύουν στις γνώσεις και την εκπαίδευση των παιδιών τους, ιδιαίτερα στις ξένες γλώσσες και στον αθλητισμό, για να αυξήσουν τις πιθανότητες επιτυχίας τους στο μέλλον. έχει ιδιαίτερες δυνατότητες.
Υπογραμμίζει επίσης ότι στο πλαίσιο της έρευνας προέκυψε ένα ανησυχητικό στοιχείο. Συγκεκριμένα, ο Λαλάτσης είπε: Το αναμενόμενο ποσοστό, με την προϋπόθεση ότι ένα παιδί μπορεί να απορροφήσει έως και το 50% του ετήσιου οικονομικού προϋπολογισμού».
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πηγή: magnesianews.gr