Καθώς περνούσαν οι μέρες, ο πόνος μετατράπηκε σε οργή, που εκφραζόταν σε διαδηλώσεις με πλήθος κόσμου σε όλες τις ελληνικές πόλεις που ζητούσαν ενδελεχή διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας στα Τέμπη και η δικαιοσύνη να κάνει τη σκληρή δουλειά της. Τα σοβαρά πράγματα μεγαλώνουν και ο κύκλος των υπευθύνων για το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ελληνική ιστορία διευρύνεται.
Το γραφείο του εισαγγελέα κατέθεσε τρεις νέες ποινικές διώξεις σε άτομα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο φρικτό δυστύχημα. Τώρα λοιπόν, εκτός από τον σταθμάρχη, στο «μικροσκόπιο» των αρχών βρίσκεται πλέον και ο ελεγκτής του ΟΣΕ που έβαλε τον 59χρονο σε συγκεκριμένη νυχτερινή βάρδια και βγήκε σε αναρρωτική άδεια 24 ώρες μετά την τραγωδία, αλλά μέχρι 23:00 το βράδυ Και οι δύο σταθμάρχες που έπρεπε να είχαν φύγει νωρίς από το γραφείο.
Μάλιστα, το γεγονός ότι ο σταθμάρχης δεν είναι ο μόνος υπεύθυνος αυτής της τραγωδίας έχει ήδη αναγνωριστεί από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, καθώς τρία νέα άτομα αντιμετωπίζουν τις ίδιες ακριβώς κατηγορίες με τον 59χρονο άνδρα. ομολόγησε την ενοχή του για το ίδιο έγκλημα.
Οι τρεις εμπλεκόμενοι έχουν προγραμματιστεί να κληθούν να καταθέσουν ως κατηγορούμενοι από αύριο Παρασκευή. Ωστόσο, μπορεί να καθυστερήσει τη διαδικασία καθώς μπορεί να απαιτήσει προθεσμίες. Σύμφωνα με πληροφορίες του MEGA, ο επιθεωρητής ήρθε στην Αθήνα με αναρρωτική άδεια και ήδη ετοιμαζόταν να απολογηθεί.
Αντιμετωπίστε τη ζωή σας
Οι επιθεωρητές επικρίθηκαν επειδή τοποθέτησαν έναν άπειρο σταθμάρχη σε έναν σταθμό όπως η Λάρισα και για το γεγονός ότι δεν είχε εργαστεί ποτέ στο σταθμό πριν και δεν σχεδίαζε να έρθει μετά το τριήμερο της Δευτέρας της Εξομολόγησης. Παραιτήθηκα επειδή θα πάρει τρεις μέρες άδεια.
Οι δύο σταθμάρχες ελέγχουν αν έφυγαν πριν τελειώσει η βάρδια τους στις 23:00, αλλά θα μπορούσαν να μείνουν λίγο παραπάνω, ακόμα κι αν είχε καθυστερήσει το θανατηφόρο Intercity 62. Επιβεβαιώνει επίσης γιατί δεν έμεινες λίγο περισσότερο, πιθανώς επειδή μπορεί να το έχετε παρατηρήσει. Λάθος κλειδί.
Οι κατηγορούμενοι για την τραγωδία των Τεμπών αντιμετωπίζουν ποινές από 10 χρόνια έως ισόβια κάθειρξη. Συγκεκριμένα, έχει κατηγορηθεί για το κακούργημα της παρακώλυσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, καθώς και πλημμεληματικές κατηγορίες για ανθρωποκτονία από αμέλεια και βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια.
Και σύμφωνα με πληροφορίες, αν λειτουργούσαν συστήματα ασφαλείας όπως τηλεχειριστήρια και φωτεινά σήματα, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί το φρικιαστικό δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, οπότε ίσως να φέρονταν και εκεί ευθύνη.
Κενό, αντίφαση, ευθύνες και από τις δύο πλευρές
Επτά ημέρες πριν κατηγορηθεί για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο τρίτος γενικός επιθεωρητής του ΟΣΕ, ο οποίος βρισκόταν σε υπηρεσία, κατέθεσε ως μάρτυρας τότε και παραδέχτηκε στους ανακριτές ότι είχε διοριστεί ένας άπειρος σταθμάρχης. Πήγαινε μόνος σου στη νυχτερινή βάρδια.
«Ο σταθμάρχης Β.Σ. πιστοποιήθηκε ικανός με εξέταση και εργάστηκε τη νυχτερινή βάρδια ως βοηθός στο σταθμό Λαρίσης από 26 Ιανουαρίου 2023 έως 31 Ιανουαρίου 2023 (ως μαθητεία στον σταθμάρχη). Στις 28 Φεβρουαρίου 2023, το ωράριο εργασίας του Σ.Β. ήταν από 22:00 με 07:00 και ήταν ο μόνος σταθμάρχης στη νυχτερινή βάρδια. Από τις 22:00 έως τις 23:00 υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες. Αυτό έκανα», είπε σε κατάθεσή του ο επιθεωρητής Λάρισας.
Ευθύνες στον οδηγό και δύο σταθμάρχες
Ο επιθεωρητής, στην αρχική του κατάθεση στους ανακριτές, κατηγόρησε την τραγωδία σε έναν 59χρονο και δύο σταθμάρχες που υποτίθεται ότι βρίσκονταν στο σημείο μέχρι τις 11 το βράδυ.
Όμως για τις πολλές ώρες μεταξύ 10 και 11 το βράδυ, ο 59χρονος άνδρας έμεινε μόνος του να διαχειρίζεται την κυκλοφορία στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας. Προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο 63χρονος επιθεωρητής δεν γνώριζε ότι οι δύο απογευματινοί σταθμάρχες είχαν αφήσει νωρίς τις βάρδιές τους.
«Από τις 22:00 έως τις 23:00, τρεις σταθμάρχες βάρυναν ταυτόχρονα, δεν ήταν στο γραφείο του σταθμάρχη, ενημερώθηκε ότι ήταν μόνος και είπε στον σταθμάρχη ο Τζίνδρος Γεώργιος, ο κεντρικός σταθμάρχης του Σαλονιού Παλαιοφάλ. Π να περιμένω να κυλήσει ομαλά η κυκλοφορία. Γνωρίζω επίσης ότι έδωσε εντολή να βεβαιωθείτε ότι το 62ο τρένο, που καθυστέρησε λίγα λεπτά, έφτασε στη Λάρισα», είπε η Λάρισα. Επιθεωρητής της κατάθεσής του.
σύγκρουση με τον χρόνο
Μάλιστα, ο 59χρονος σταθμάρχης είπε στον συνάδελφό του ότι φεύγει σε διαφορετική ώρα από αυτή που είχε πει στην απολογία του. Σύμφωνα με τη δήλωση του σταθμάρχη που στάλθηκε πίσω, «ο Η.Π. αναχώρησε μεταξύ 10:10 και 22:15. Αμέσως μετά, μεταξύ 22:20 και 22:25, αναχώρησε και ο Κ.Π.».
«Στη 01:15, όταν συνάντησα τον BS (59χρονος σταθμάρχης spa), τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος και έφυγα γύρω στις 21:45 με 21:50. Ρώτησα ξανά τον Π. τι ώρα έφυγε.Αν ο Π. μόλις είχε εξασφαλίσει τον αριθμό αμαξοστοιχίας 2597 μπορεί να είχε αποφευχθεί το ατύχημα.Νομίζω…» είπε ο επιθεωρητής Λάρισας.
κρίσιμο σύστημα κάτω
Ο επιθεωρητής εξήγησε στους ανακριτές ότι τα σήματα στη βάση της Λάρισας δεν λειτουργούσαν εδώ και χρόνια.
«Για πολλά χρόνια, πάνω από έξι ή επτά χρόνια πάνω κάτω, τα φανάρια ήταν μη λειτουργικά και πάντα κόκκινα. Από τα μέσα Νοεμβρίου 2022, τα οπτικά σήματα διανέμονταν από την ERGOSE και την ALSTON, αλλά μερικές φορές προέκυψαν προβλήματα».
Το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας (GSM-R) λειτουργούσε επίσης μόνο στα αρχεία του ραδιοτηλεοπτικού φορέα, επομένως δεν ήταν διαθέσιμο μέσω καλωδίου. Ένα σύστημα που μπορεί να αποδειχτεί σωτήριο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί του Mega.
Ο 59χρονος σταθμάρχης εκπαιδεύτηκε στο συγκεκριμένο σύστημα.
“Το GSM-R υπάρχει σε όλα τα μητρώα σταθμών και χρησιμοποιείται για ενδοεπικοινωνία μεταξύ καταγεγραμμένων σταθμών και έχει εγκατασταθεί σε ορισμένα τρένα, αλλά όχι όλα, δεν λειτουργεί.”
Η πρώτη επίσημη δήλωση του επιθεωρητή
Πράγματι, μετά την άσκηση ποινικής δίωξης, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ Λάρισας, Δημήτρης Νικολάου, μέσω του πληρεξούσιου δικηγόρου του Ιωάννη Γλύκα, έδωσε τη δική του ερμηνεία για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, μαζί με μια μακροσκελή δήλωση που έκανε δημόσια παρουσίαση.
«Πολλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων από δύο σταθμάρχες σε υπηρεσία, μη τήρηση χρονοδιαγράμματος ως αποτέλεσμα, ταυτόχρονα με μη έγκαιρη και υποχρεωτική ειδοποίηση εισόδου στην κάτω γραμμή από τον οδηγό της αμαξοστοιχίας που απουσιάζει. Οι πρακτικές του αρμόδιου σταθμάρχη σε συνδυασμό με Η καθυστέρηση στην εγκατάσταση του συστήματος τηλεχειρισμού και η ολοκλήρωση των εργασιών σηματοδότησης αποτελούν τόπο καταστροφικού ατυχήματος», λέει χαρακτηριστικά.
Αναλυτικά η δήλωση του Δημήτρη Νικολάου
«Αναμφισβήτητα, η σημερινή επιλογή της σιωπής έγινε ως μια ελάχιστη χειρονομία σεβασμού προς τα θύματα και τις οικογένειές τους που υποφέρουν από βασανιστικό πόνο.
Ωστόσο, το τεκμήριο της αθωότητάς μου πρέπει να γίνει σεβαστό καθώς και το δικαίωμά μου για δίκαιη δίκη, και θα θέσω τον εαυτό μου ενώπιον των αρχών για να είμαι ανά πάσα στιγμή στη διάθεσή μου.
Άλλωστε από την πρώτη κιόλας στιγμή μετά την κλήση στις 3 Μαρτίου 2023, περίπου στις 13:00, πήγα οικειοθελώς στο μέτωπο του Γ’ Ανακριτικού Τμήματος Πρωτοδικείου Λάρισας και προσκόμισα τα σχετικά έγγραφα προς ενημέρωση. έδωσε τέσσερις μαρτυρίες (4 ώρες.
Ιδού το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στο χωριό Ευαγγελισμός στα Τέμπη Λάρισας όπου επιβατική αμαξοστοιχία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία.
Κενό τηλεχειριστηρίου
Η διοίκηση του ΟΣΕ προσέλαβε κλειδαρά τον Μάιο του 2022 και τον Αύγουστο 78 σταθμάρχες με δελτία υπηρεσίας, εκ των οποίων οι 13 τοποθετήθηκαν στη Λάρισα.
Στην περίπτωση αυτή, για τη διευκρίνιση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων, πρέπει να διευκρινιστούν τα ακόλουθα θέματα:
Από την άλλη, ως κλειδαράς, ως σιδηροδρομικός, το κύριο καθήκον του είναι να δέχεται εντολές από τον σταθμάρχη και να βοηθά τον σταθμάρχη. Σε περίπτωση βλάβης του αυτόματου συστήματος ή εάν είναι απαραίτητο, ο κλειδαράς θα αλλάξει χειροκίνητα τα κλειδιά σύμφωνα με τις οδηγίες του σταθμάρχη.
Μέχρι το 2019 λειτουργούσε το τηλεχειριστήριο στο τμήμα Λάρισα-Παλαιοφάρσαλο-Κατερίνη, αλλά δεν λειτουργούσε μέχρι σήμερα λόγω πυρκαγιάς.
Από την άλλη, οι σταθμάρχες, μέσω της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης (μαθητεία), λαμβάνουν σχετικά και συνοδευτικά πιστοποιητικά από τον οργανισμό για την ανάληψη των καθηκόντων. Με βάση το εσωτερικό πρωτόκολλο του ΟΣΕ, η διαδικασία εκπαίδευσης του σταθμάρχη περιλαμβάνει συνολικά 716 ώρες θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης.
Από αυτές οι 524 ώρες αφορούν θεωρητική εκπαίδευση και οι υπόλοιπες 192 αφορούν θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση.
Για να διευκρινίσουμε, η ιδιότητα του Επιθεωρητή δεν παίζει κανένα ρόλο στην εκπαίδευση καθώς δεν συμμετείχαν στην παραπάνω εκπαίδευση.
Όλοι οι εργαζόμενοι θεωρούνται ίσοι και ικανοί στην εκτέλεση των καθηκόντων που τους έχουν ανατεθεί. Δεν υπάρχει ειδική μεταχείριση για τις νέες προσλήψεις. Ειδικότερα, για όλες τις επιθεωρήσεις του δικτύου (από Πάτρα έως Αλεξανδρούπολη), οι πιστοποιημένοι σταθμάρχες ήταν το κύριο καθήκον του περιπολικού έργου σε κάθε σταθμό.
Πότε επιβεβαιώθηκε ότι τα τρένα συγκρούστηκαν;
Στο τέλος, το δελτίο παρουσίας του υπαλλήλου θα κοινοποιείται στην αρμόδια υπηρεσία μεταφορών και στο αρμόδιο τμήμα προσωπικού ένα μήνα νωρίτερα από την εκάστοτε επιθεώρηση.
Όλοι λοιπόν είχαν γνώση των εργαζομένων που θα τοποθετούνταν σε οποιαδήποτε βάρδια ανά πάσα στιγμή!
Εν προκειμένω, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, ήμουν όλη μέρα στο σταθμό του Βόλου λόγω επίσημης ανάγκης.
Μεταξύ 23:40 και 23:55, ενημερωθήκαμε αρχικά ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντήθηκαν.
Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από τον σταθμό Λάρισας στις 22.11 χωρίς καθυστέρηση στο κανονικό δρομολόγιο και ότι σύμφωνα με το ωράριο από τις 22.00 έως τις 23.00 βρίσκονταν τρεις σταθμάρχες.
Αφού λάβαμε όλα τα απαραίτητα μέτρα, καλέσαμε τους αρμόδιους σταθμάρχες εάν χρειαζόταν.
23:55 Επιβεβαιώθηκε η σύγκρουση μεταξύ των άνω τρένων.
Περίπου στις 00:10, ακολουθήστε τη γραμματέα στο σημείο της συντριβής. Αφού έφτασα στη σκηνή και κατάλαβα τι είχε συμβεί, ενημέρωσα τον διευθυντή για την ακριβή έκταση της καταστροφής.
Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες, τήρηση ασήμαντων δρομολογίων, πρόωρη και αναγκαστική ειδοποίηση εισόδου στην έξοδο από τον οδηγό αμαξοστοιχίας που απουσίαζε, καθώς και ειδοποίηση από τον σταθμό. Ένας ικανός σταθμάρχης, σε συνδυασμό με την καθυστέρηση στην εγκατάσταση του συστήματος τηλεχειρισμού και την ολοκλήρωση των εργασιών σηματοδότησης, συνιστούν σκηνή τραγικού ατυχήματος. ”
Πηγή: magnesianews.gr