Νέα μικρή επιβράδυνση παρουσίασε ο πληθωρισμός τον Φεβρουάριο στο 6,1% από 7,2% τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ. Ωστόσο, ο δείκτης τιμών των τροφίμων διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα για έναν ακόμη μήνα και πλέον κυμαίνεται στο 14,8%. Αυτό αποδεικνύει ότι η ακρίβεια των τροφίμων είναι η οικονομική αχίλλειος πτέρνα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη.
Τα στοιχεία για τον πληθωρισμό της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι ο ονομαστικός δείκτης τιμών καταναλωτή σημείωσε άνοδο 0,3% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2023, σε σύγκριση με την άνοδο 1,1% που σημειώθηκε στην αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. Σε ετήσια βάση, οι τιμές του φυσικού αερίου σημείωσαν σημαντική άνοδο 37,1% και οι τιμές των στερεών καυσίμων σημείωσαν σημαντική άνοδο 25,3%, ωθώντας το κόστος μεταφοράς σε υψηλά επίπεδα.
Σημαντική είναι η καταγεγραμμένη αύξηση του κόστους τροφίμων κατά 14,8% σε ετήσια βάση. Ειδικότερα, οι τιμές του κρέατος αυξήθηκαν κατά 20%, του ψωμιού κατά 16,8%, και των γαλακτοκομικών προϊόντων και των αυγών πάνω από 25%. Το κόστος του λαδιού αυξήθηκε κατά 22,9% σε ετήσια βάση, ενώ και οι υπόλοιπες κατηγορίες τροφίμων και καφέ, κακάο και τσαγιού σημείωσαν αύξηση άνω του 13%.
Ο μέσος ΔΤΚ κατά τη δωδεκάμηνη περίοδο από τον Μάρτιο 2022 έως τον Φεβρουάριο 2023 παρουσίασε αύξηση 9,6% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δωδεκάμηνο δείκτη από τον Μάρτιο 2021 έως τον Φεβρουάριο 2022. Οι 12 μήνες από τον Μάρτιο του 2021 έως τον Φεβρουάριο του 2022 είναι οι 12 μήνες από τον Μάρτιο του 2020 έως τον Φεβρουάριο του 2021.
Η αύξηση 6,1% του γενικού ΔΤΚ τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη τον Φεβρουάριο του 2022 οφείλεται κυρίως στις αλλαγές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από την αύξηση των δεικτών:
14,8% Παντοπωλεία και μη αλκοολούχα ποτά εντός του ομίλου, κυρίως λόγω αυξήσεων τιμών: Ψωμί και δημητριακά, κρέας (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά, λάδια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτα- γλυκό παγωτό Κρέμες, άλλα τρόφιμα, καφές – κακάο – τσάι, μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμοί φρούτων.
Εντός της ομάδας 2,9% Αλκοολούχα ποτά και καπνός, κυρίως λόγω αυξήσεων τιμών για τα αλκοολούχα ποτά (δεν παρέχονται).
Στην ομάδα ένδυσης/υπόδησης, η αύξηση ήταν 7,1% λόγω των αυξήσεων των τιμών για ένδυση/υπόδηση.
10,5% του Ομίλου Διαρκή Αγαθά – Οικιακά Είδη και Υπηρεσίες. Λόγω ανόδου των τιμών, κυρίως οικιακές συσκευές και επισκευές, γυάλινα σκεύη – επιτραπέζια και οικιακά είδη, οικιακά είδη άμεσης κατανάλωσης, οικιακές υπηρεσίες.
5,3% στην ομάδα υγείας, κυρίως λόγω των αυξήσεων των τιμών στα φάρμακα, τα ιατροφαρμακευτικά προϊόντα, τις ιατρικές, οδοντιατρικές και επείγουσες ιατρικές υπηρεσίες και τη νοσοκομειακή περίθαλψη.
6,5% της ομάδας μεταφορών. Αυτό οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις των τιμών για καινούργια και μεταχειρισμένα οχήματα, μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ μηχανοκίνητων οχημάτων, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια επιβατών ταξί και αεροπορικά εισιτήρια μεταφοράς επιβατών. , ακτοπλοϊκό εισιτήριο.
Το 3,5% της ομάδας ψυχαγωγικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων οφείλεται κυρίως σε αυξήσεις τιμών: λουλούδια, κατοικίδια, κινηματογράφοι, θέατρα, χαρτικά, υλικά σχεδιασμού, διακοπές συσκευασίας και άλλα μικρά είδη αναψυχής.
2,2% στην ομάδα εκπαίδευσης, κυρίως λόγω της αύξησης στα δίδακτρα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
8,1% στον όμιλο Hotel-Café-Restaurant, κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών σε εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, καντίνες, ξενοδοχεία, μοτέλ και πανδοχεία.
5,8% στον Όμιλο Λοιπών Αγαθών και Υπηρεσιών. Αυτό οφείλεται κυρίως στις υψηλότερες τιμές για σαλόνια ομορφιάς και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη και ασφάλιση υγείας.
Από τη μείωση εκθέτη κατά:
Στην οικιστική ομάδα ήταν 4,9%, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών του ρεύματος και της κηροζίνης. Η αύξηση αυτή αντισταθμίστηκε εν μέρει από τις υψηλότερες τιμές για ενοικίαση, επισκευή και συντήρηση κατοικιών, επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, φυσικό αέριο, υγραέριο και στερεά καύσιμα.
1,6% στον Όμιλο Επιχειρήσεων Τηλεπικοινωνιών, κυρίως λόγω των μειώσεων τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες
Πηγή: magnesianews.gr