Τι θα φέρει φέτος στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ Τα στοιχεία της Circana (IRI) δείχνουν ότι το 2023 οι πωλήσεις μονάδων μειώθηκαν λόγω της πληθωριστικής κρίσης, καθώς οι τιμές των εμπορευμάτων αυξήθηκαν κατά 9,8% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2022. Πτώση 2,5% σημείωσε η αγορά πωλήσεων υπερ μονάδων, με πωλήσεις 7% κυρίως λόγω ανατίμησης.
Ο Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana Hellas (IRI Hellas), δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η επαναξιολόγηση, που ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο, θα συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό και το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. … …
Ο ρυθμός των αυξήσεων των τιμών αναμένεται να επιβραδυνθεί το δεύτερο εξάμηνο. «Σε σύγκριση με τα περσινά υψηλά επίπεδα, ο ανοδικός κύκλος θα κλείσει τον Μάιο του επόμενου έτους», τονίζει.
Δύο σενάρια αναπροσαρμογής
Με βάση δύο σενάρια για την αναπροσαρμοστική αξία της χώρας, που ερευνήθηκαν από αναλυτές της Circana Hellas το 2023, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να αυξάνονται, σε μεγάλο βαθμό λόγω της ανατίμησης.
Συγκεκριμένα, με βάση το πρώτο, η τιμή αναμένεται να σημειώσει άνοδο κατά 5,4% για ολόκληρο το έτος (7,8% το πρώτο εξάμηνο, 3,1% το δεύτερο εξάμηνο). «Οι τιμές των προϊόντων εκτιμάται ότι θα αυξηθούν περαιτέρω το πρώτο εξάμηνο του έτους καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις ξεκίνησαν τον περασμένο Μάιο, επομένως έχουμε μια περίοδο τεσσάρων μηνών για να συγκρίνουμε τις υψηλές τιμές το 2023 με τις χαμηλές τιμές το 2022», επισημαίνει ο Μπολέτος. .
Μάλιστα, προσθέτει, η αύξηση των πωλήσεων FMCG με σταθερό barcode το 2023 θα αυξηθεί κατά 4,5% με μικρή επίπτωση στην κατανάλωση. Οι πωλήσεις στην αγορά αυξήθηκαν κατά 7,8% το πρώτο εξάμηνο και 1,5% το δεύτερο εξάμηνο. Στο δεύτερο σενάριο, αναμένεται μικρή αύξηση 4,4% για ολόκληρο το έτος (6,9% το πρώτο εξάμηνο του 2023 και 2,1% το δεύτερο εξάμηνο). Οι συνολικές πωλήσεις θα αυξηθούν κατά 3,7%, συγκεκριμένα 7,1% το πρώτο εξάμηνο και 0,6% το δεύτερο εξάμηνο.
Προϋπόθεση για να τεθεί σε ισχύ το παραπάνω σενάριο, είπε, είναι να μην υπάρξει «σημαντική αναστάτωση» στην αγορά καθώς αναμένονται βουλευτικές εκλογές, που είναι πιθανό να επηρεάσουν τους καταναλωτές. Ωστόσο, ο τουρισμός εκτιμάται ότι θα τονώσει περαιτέρω τον τζίρο του κλάδου μετά το Πάσχα στις αρχές του έτους. Σε αυτό το πλαίσιο, εκτιμάται ότι το 2023 θα κλείσει με τα σούπερ μάρκετ να πωλούν ελαφρώς λιγότερο από πέρυσι, αλλά η αύξηση της αξίας τους βασίζεται και πάλι σε ανατίμηση.
Προώθηση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Εν τω μεταξύ, αλώβητα από την άνοδο του πληθωρισμού του περασμένου έτους, εμφανίστηκαν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label-PL), που εδραιώνουν τη θέση τους τόσο σε αξία όσο και σε όγκο στην αγορά FMCG (ταχέως κινούμενα καταναλωτικά αγαθά). Παρά το γεγονός ότι οι αυξήσεις τιμών για ορισμένα προϊόντα συνεχίστηκαν με εντατικούς ρυθμούς, η διείσδυση στα ελληνικά σπίτια οδήγησε στην ταχεία επέκταση της «ψαλίδας» σε βάρος των επωνυμιών και στα «καλάθια των νοικοκυριών». Ενισχύθηκε περαιτέρω. 16,4%, φτάνοντας στο 16,3% του τζίρου των σούπερ μάρκετ FMCG, συνεχίζοντας τη δυναμική του πορεία τους πρώτους μήνες του έτους.
Όπως εξήγησε ο κ. Μπορέτος σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, το μερίδιο προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν 17,7% τον Ιανουάριο, ενώ οι πωλήσεις σε αυτή την κατηγορία «συνεχίστηκαν» στο 21,3%.
«Η αύξηση του όγκου σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων είναι πολύ μεγαλύτερη λόγω του γεγονότος ότι είναι περίπου 30% φθηνότερα συνολικά σε σύγκριση με τα επώνυμα προϊόντα», σημειώνει ο Boletos, προσθέτοντας: Τα προϊόντα PL διαθέτουν και «καλάθια οικιακής χρήσης», καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα που περιέχουν ανήκουν σε μια συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.
“καλάθι για το σπίτι”
“Από την έναρξη της πρωτοβουλίας “home basket” τον Νοέμβριο, η κατηγορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει αυξηθεί σημαντικά, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις τιμών που περιορίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. προέτρεψε τους καταναλωτές να επιλέξουν προϊόντα PL που είναι λιγότερο ακριβά και συχνά θεωρούνται από τους καταναλωτές συγκρίσιμης ποιότητας σε σύγκριση με επώνυμα προϊόντα», είπε. Προβλέπει επίσης ότι αυτή η δυναμική της συγκεκριμένης κατηγορίας προϊόντων θα συνεχιστεί όλο το 2023 καθώς «οι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ξανά και ξανά, με αποτέλεσμα συνειδητές επιλογές».
Επώνυμα προϊόντα έναντι προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Ταυτόχρονα, διευρύνεται το χάσμα τιμών μεταξύ επώνυμων προϊόντων (επώνυμα) και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL). Η Circana (IRI) δημιούργησε ένα εργαλείο έρευνας αγοράς FMCG (γνωστό ως «βαρόμετρο»).
Όπως εξηγεί ο Boletos, η μελέτη διαπίστωσε ότι την περίοδο από τις αρχές του 2023 έως τα μέσα Φεβρουαρίου (19 Φεβρουαρίου 2023), η μάρκα σημείωσε αύξηση 9,7% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ η PL ήταν 14,9%. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ανατίμηση της PL είναι μεγαλύτερη από τις αντίστοιχες επωνυμίες της, αλλά ταυτόχρονα οι πωλήσεις είναι αυξημένες (7,8%) σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και ασυνεπείς σε σύγκριση με τις μάρκες που έχουν πέσει (-2,3%). ). Επιπλέον, πέρυσι (έως 19 Φεβρουαρίου 2023) το καλάθι των επώνυμων προϊόντων στις 60 μεγαλύτερες κατηγορίες ανήλθε στα 188 ευρώ, ενώ φέτος (έως 19 Φεβρουαρίου 2023) ανήλθε στα 205 ευρώ, κυρίως λόγω ανατίμησης, έφτασε τα 140 ευρώ. για ένα καλάθι μόνο PL. Πέρυσι ήταν 130. Φέτος λοιπόν η διαφορά επωνύμου και πλ είναι 65€ και πέρυσι ήταν 58€.
«Είναι σαφές ότι το χάσμα διαφοράς τιμών μεταξύ των εμπορικών σημάτων και των PL ανοίγει.» επισημαίνει.
η προσφορά επιστρέφει
Εστιάζοντας στις προωθητικές ενέργειες, είπε ότι το 24,6% του κύκλου εργασιών του κλάδου το 2022 θα σχετίζεται με FMCG που πωλούνται με προσωρινή μείωση, αλλά από το 2021 παρουσιάζει υστέρηση 1,1 μονάδων. Μέρος του προγράμματος προσφορών ήταν η εξισορρόπηση της επίδρασης της προσφοράς στις πωλήσεις», σημείωσε.
Η εικόνα ήταν διαφορετική τον Ιανουάριο. Τον πρώτο μήνα του τρέχοντος έτους, το 24,3% των προϊόντων πωλήθηκαν σε προσφορές ανά αξία, αντιπροσωπεύοντας αύξηση πωλήσεων κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του περασμένου έτους. «Καθώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν όλο και περισσότερο μερίδιο στο καταναλωτικό καλάθι, οι μεγάλες επωνυμίες φαίνεται να ανταποκρίνονται», δήλωσε ο Boletos.
Πηγή: magnesianews.gr